بانو مهندس بهنوش باختری/ مدیرعامل شرکت کارا

بانو مهندس بهنوش باختری/ مدیرعامل شرکت کارا

من بهنوش باختری ، نه متولد، بلکه بزرگ شده شهر آبادان، هستم.

در شهر آبادان و در دوران شکوفایی  بعد از ملی شدن نفت و بهره گیری شهروندان از آن‌چه بازمانده دوره‌ی حکومت استعمارگرانه انگلیسی‌ها بود، بزرگ شدم. در آن زمان در آبادان نقشه خیابان‌ها و خانه ها، مطابق با استانداردهای جهانی بود، آن هم در دورانی که هنوز شهرهای دیگر دوران گذر از سنت به مدرنیته را می‌گذراندند.

خانه‌ها، باشگاه‌ها ، فروشگاهها ، سینما با فیلم‌های خارجی به زبان اصلی ، نقشه خیابان‌های شهری و هزاران امکانات با استانداردهای جهانی، آن هم در دورانی که هنوز شهرهای دیگر دوران گذر از سنت به مدرنیته را می‌گذراندند.

 

 

پدرم شرکت نفتی و جزو اولین دانشجویان دانشکده نفت آبادان و اصالتا”اهل اراک،  شهری در آن‌زمان عقب مانده و بسیار محدود بود.

دوران کودکی‌ام در دوران بی‌خبری و گاهی به شدت تعجب آور میگذشت. وقتی به کناره های رود کارون و منطقه کپرنشینان حاشیه در آبادان و خرمشهر نزدیک می‌شدیم،  بچه های همسن مان گاه با فریاد عجم عجم، که مانند فحش و ناسزا بود، ما را از خود می‌راندند و گاه از ما استقبال می‌کردند.

 

 

فکر میکنم اینها نتیجه همان خود را از ما و ما را از خود نپنداشتن به دلیل مسائل سیاسی و قومیتی و فرهنگی آن دوران بعد از مصدق بود.

تا کلاس نهم در آبادان زندگی می‌کردیم و تابستان‌ها به اراک ( شهر پدر و مادر ) می‌رفتیم . تضاد این دو شهر ( نمونه فوق مدرنیته و نهایت سنتی ) دید ما کودکان را با دو نحوه زندگی بسیار متفاوت آشنا و پیوند میداد.

 

 

بعد از اخذ دیپلم، در رشته هنرهای تجسمی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تحصیل کردم و برای ادامه تحصیل به انگلستان رفتم. در آنجا در دانشگاه پلی‌تکنیک لیدز در رشته شهرسازی تحصیل کردم. پس از چندین سال زندگی و تحصیل و کار در انگلیس به تهران برگشتم و در شرکتی در تهران مشغول به کار شدم که خدماتش در زمینه طراحی و ساخت سد و نیروگاه در استانهای جنوبی کشور بود.

 

 

شاید به دلیل همین آشنایی دوگانه، هم اینک نیز پس از سال‌ها زندگی و تحصیل در تهران، سال‌ها تحصیل و زندگی در انگلیس و دوباره کار و زندگی در ایران، عشق شدید به خوزستان، به تاریخ و باستان‌شناسی منطقه ( با توجه به رشته تحصیلی‌ام معماری و شهرسازی)، باعث بهره‌گیری پیوسته از نمادهای سنتی و مدرن در تمامی طرح ها و ساخته هایم در دوران کاری شده است.

 

 

پس از چندین سال زندگی و تحصیل و کار در انگلیس و کسب فوق لیسانس شهرسازی در آنجا ، در شرکتی در تهران مشغول شدم که خدماتش در زمینه طراحی و ساخت سد و نیروگاه در استانهای جنوبی کشور بود.

من در بخش معماری مشغول به کار بودم و در سفرهای متعدد کاری به شهرهای جنوبی کشور از سدها و آثار باستانی منطقه بازدید می کردم و ادوار باستانی آثار عیلامی میانه و نو و هخامنشی را مورد مطالعه قرار می دادم

 

 

 

در این سفرها بود که به اختلاف سطح و شرایط زندگی و فرهنگی سوای مسائل قبل و بعد از جنگ ، در شهرهای دیگر استان بزرگ خوزستان در مقایسه با آبادان دوران قبل از انقلاب پی بردم. چیزی که در آن دوران کودکی  به هیچوجه نمایان نبود.

در درازای سالیانی که به کار طراحی و معماری مشغول بوده‌ام، به ویژه در منطقه‌هایی که کمتر بانویی در کارهایی این چنین فعالیت داشته، با دشواری‌هایی گاه طاقت‌فرسا روبرو بوده‌ام.

 

 

در طول سالیانی که به کار طراحی و معماری مشغول بوده‌ام، به ویژه در منطقه‌هایی که کمتر بانویی در کارهایی این چنین فعالیت داشته، با دشواری‌هایی گاه طاقت‌فرسا روبرو بوده‌ام. زیرا با توجه به فضا و محیط کاملا مردانه و مخالفت های جدی با حضور بانوان، در هر مرحله از کار، مشکلات مختلفی برایم به وجود می‌آمد. از جمله این که اغلب نمی‌توانستم شب‌ها در مکان‌هایی مانند سدها یا نیروگاه ها کارم را ادامه دهم. از سویی دیگر چون در چنین فضاهایی بانوان کار نمی‌کردند، حتی جایی برای استراحت و خواب شب هم نداشتم.

در حالی که همیشه یک شهرک بزرگ در کنار تمام سدهای کشور با تعداد بسیاری ویلا برای استراحت و حضور چند روزه کارکنان مرد پروژه در رده های مختلف وجود داشت، امکانی برای اقامت یک خانم در نظر گرفته نشده بود.

 

 

در هتل‌ها، به ویژه در اهواز نیز به دلیل شرایط فرهنگی جامعه، بدون همراهی همسر یا برادر، بانوان اجازه نداشتند اتاق بگیرند. به همین دلیل، در طول سال‌ها کار در جنوب کشور و استان محبوبم خوزستان که از اوایل دهه 80 آغاز شده بود، به ناچار به طور هفتگی اولین پرواز صبح را قبل از ساعت 5 می‌گرفتم و با راننده‌ای که هماهنگ کرده بودم و در فرودگاه انتظار می‌کشید، بلافاصله به طرف محل پروژه حرکت میکردم (حداقل 3 ساعت فاصله زمانی تا تمام پروژه ها از اهواز بود) و به ناچار پرواز آخر شب به تهران را (معمولا  نزدیک نیمه شب) می‌گرفتم و باز‌می‌گشتم.

 

 

بر همین اساس باید تمام کارها و فعالیت‌هایم را در فاصله زمانی بین دو پرواز انجام می‌دادم، تا بتوانم آن حجم کار را از نزدیک کنترل و تصمیم های اجرایی را بگیرم. در تمام آن سالها، به دلیل فرهنگ و دیدگاههای اشتباه، مدام این رفت و آمدهای بیهوده و از روی ناچاری به طور متناوب  باید انجام می‌شد.

 

 

در تمام آن سالها، به دلیل فرهنگ و دیدگاههای اشتباه، مدام این رفت و آمدهای بیهوده و از روی ناچاری به طور متناوب  باید انجام می‌شد.

اما اکنون خوشحالم که با وجود  تمام مشکلات و تبعیض‌ها، توانستم پروژه هایی را در استان محبوبم و در مکان‌های بسیار خاص و با دسترسی مشکل انجام دهم.

همچنین خاطرات تلخ و شیرین بسیاری از آن سال‌های فعالیت در آن مناطق و در آن شرایط بسیار مشکل کاری، برایم باقی مانده، که همیشه باعث افتخار و گاهی تعجب از آن همه مقاومت و سرسختی بوده است.

 

 

در طی این دوران عضو فعال انجمن های زنان کارآفرین ایران شدم و به ترویج کارآفرینی برای دختران آماده جذب در بازار کار در دانشگاهها در استانهای مختلف پرداختیم .

اما اکنون خوشحالم که توانستم در شرکت کارا با تیم بسیار متخصص با وجود  تمام مشکلات و تبعیض‌ها، پروژه هایی را در استان محبوبم و در مکان‌های بسیار خاص و با دسترسی مشکل انجام دهم.

 

 

 

 

 

 

از فعاليتهاي مهم اين گروه از سال 83 تا كنون، طرح واجراي معماري و معماري داخلي سالن هاي اصلي 3 نيروگاه بزرگ كشور (نيروگاه سدمارون در بهبهان،  نيروگاه سد كارون 1 در مسجد سليمان و نيروگاه كوهرنگ در چلگرد شهركرد و محوطه سازي سد كارون1 در مسجد سليمان) و مانومنت هاي افتتاحيه سد كرخه و سد مسجد سليمان، طرح و اجرای نمایشگاه اولین همایش بین المللی بیلان آب کشور (اهواز)، طرح و اجرای کاشیکاری و نقش برجسته با سرامیک و سفال در حاشیه پل هفتم اهواز و … نام برد.

 

 

  • سد مسجد سلیمان – طراحی و ساخت و اجرای تابلوی سرامیکی رزمنده جنگ تحمیلی در ابعاد 400 متر مربع بر بالای کوه مجاور سد

(انتخاب محل و موقعیت سخت اجرا بدلیل انجام عملیات جنگی در آن محل بوده است)

کارفرما : سازمان توسعه منابع آب و نیروی ایران

 

 

  • طرح و ساخت و اجرای دیوارها و سقف سالن نیروگاه سد مارون – بهبهان

کارفرما : سازمان آب و برق خوزستان

 

 

  • طراحی و اجرا و نازک کاری سالن نیروگاه سد کارون 1 ( شهید عباسپور ) – مسجد سلیمان

کارفرما : سازمان آب و برق خوزستان

 

 

  • محوطه سازی سد کارون 1 ( شهید عباسپور ) – مسجد سلیمان

کارفرما : سازمان آب و برق خوزستان

 

 

 

  • سد کرخه ،ساخت و نصب سازه افتتاحیه سد کرخه

کارفرما : شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران – اندیمشک

 

 

  • مسجد سلیمان ( سد مسجد سلیمان –ساخت و نصب سازه افتتاحیه سد مسجد سلیمان )

کارفرما : شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران

 

 

 

  • سد گتوند علیا ، سر در ورودی واتاق نگهبانی وپارکینگ و محوطه سازی سد و نیروگاه

کارفرما : شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران – خوزستان  شوشتر ( گتوند )

 

 

  • و تعداد بیشماری پروژه های دیگر در خوزستان طی سالها از سال 81 تا سال 93

 

 

طرح و اجرای کاشیکاری و نقش برجسته با سرامیک و سفال در حاشیه پل هفتم اهواز ( با استفاده از اطلاعات آثار باستانی منطقه )

کارفرما شهرداری اهواز – زیباسازی

 

 

 

 

 

طرح و اجرای نمایشگاه اولین همایش بین المللی بیلان آب کشور (اهواز )– کارفرما آب و برق خوزستان

 

 

 

 

زمينه‌ی فعالیت بانو مهندس بهنوش باختری: معماري و معماري داخلي – طراحي ، اجرا و مشاوره

 

تحصیلات:

فوق ليسانس شهرسازي – پلي تكنيك ليدز ، انگلستان

ليسانس هنرهاي تجسمي – دانشكده هنرهاي زيبا، دانشگاه تهران

 

 

فعالیت ها و سمت ها:

  • موسس و مدیرعامل شرکت کارا
  • مدیر گروه طراحی در شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس
  • مدیر امور طراحی در شرکت مهندسین مشاور قدس نیرو
  • عضو انجمن ملی زنان کارآفرین
  • عضو انجمن زنان مدیر کارآفرین
  • عضو بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و نوجوانان
  • عضو کنگره ایرانیان مقیم کانادا

سوابق :

كارشناس ارشد در شركت مهندسي مشاور مهاب قدس-2سال

مدير گروه طراحي در شركت مهندسي مشاور مهاب قدس- 5سال

مدير امور طراحي در شركت مهندسين مشاور قدس نيرو- 5/6 سال

مديرعامل و موسس گروه كارا- 10 سال